top of page
Identia FAQ
Nedan finner du vanliga frågor och svar
-
Hur kan man veta om man har blivit utsatt för ett bedrägeri?Ett tecken på bedrägeri kan vara att en kreditupplysning gjorts i ditt namn. Om du inte känner igen händelsen kan det röra sig om ett bedrägeri, och du bör omedelbart kontakta Identias spärrlinje.
-
Hur skyddar jag mig mot bedrägerier?Identinas kreditbevakning varnar dig vid misstänkt risk för bedrägeri. Detta kan inkludera händelser som lån, köp på faktura eller kreditupplysningar som utförs i ditt namn.
-
Bevakar Identia mina korttransaktioner och internetköp?Nej, Identia bevakar endast ditt personnummer och dina personuppgifter.
-
Hur lägger jag till mitt nya konto- eller kreditkort?Logga in på minasidor.identia.se och välj alternativet Spärrservice.
-
Jag har fått ett SMS-larm, hur ser jag vad som har hänt?För att ta reda på vad som har hänt, logga in på minasidor.identia.se och kontrollera detaljerna under din Händelser. Där får du information om vad som har utlöst larmet.
-
Jag får vanligtvis larm från er, men denna gång fick jag inget larm vid en kreditupplysning.Det beror troligen på att upplysningen utfördes av ett annat bolag än Creditsafe, Dun & Bradstreet eller Valitive.
-
Jag har blivit utsatt för ID-kapning, vad bör jag göra nu?Ring omedelbart Identias spärrlinje på 010-167 07 03
bottom of page